nyheder : april 2021

o:c vinder højesteretssag for Frederiksberg Kommune

Frederiksberg Kommune har vundet en vigtig sag om opkrævning af gebyrer. Sagen handlede om, at kommunen opkræver et gebyr, når den årligt giver flere tusinde tilladelser til, at byggefirmaer kan opstille f.eks. stilladser, containere, mandskabsvogne osv. på vejen.

Østre Landsret havde fortolket vejloven på en måde, der lagde væsentlige begrænsninger på kommunens gebyrer, men Højesteret kom til det modsatte resultat.

I Højesteret var Frederiksberg Kommune repræsenteret af advokat René Offersen:

”Vi er først og fremmest glade for, at Frederiksberg Kommune nu kan fortsætte en århundrede gammel praksis med, at virksomhederne skal betale gebyrer for at bruge vejarealet, så omkostningerne ikke skal dækkes af skatteborgerne. Og det er en ekstra god fornemmelse, når Højesteret – som i dag – helt fulgte vores argumentation,” siger René Offersen.

Du kan læse dommen her: Højesterets dom af 27. april 2021

seneste nyheder

juni 2026

the rule of law: seminar om retsstatsprincippet under pres i en ny global virkelighed

Advokat René Offersen er oplægsholder på seminar den 4. september 2026 kl. 9-12 om retsstatsprincipper under pres. Som opvarmning til,

juni 2026

podcast om retfærdighed med dommerforeningens formand

Dommerforeningens formand, landsdommer Mette Lyster, er den sidste gæst, som advokat hos Kammeradvokaten, Sune Fugleholm, og advokat René Offersen har

juni 2026

bogudgivelse: Presset – Retsstaten i populismens tid

Redaktør på Politiken Marcus Rubin har grundlovsdag udgivet debatbogen Presset i samarbejde med Danske Advokater. Bogen sætter fokus på de